تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن

همانطور که قبلاً گفتیم ساختار ساندویچ پانل ها از دولایه ورق ساخته‌شده است و میان این دو ورق یک‌لایه عایق سبک قرار دارد که به این عایق هسته ساندویچ پانل می‌گویند که انواع مختلفی دارد و نسبت به دیگر مصالح عایق صوتی و حرارتی قوی‌تر است .
در عایق ساندویچ پانل پلی یورتان امکان تغییر خواص آن‌ها در جهت کاربردهای گوناگون وجود دارد . به وجود آوردن پوشش‌های ضد خوردگی ، حالات الاستومری ( الاستیکی و ارتجاعی ) ، تبدیل به فوم سخت به‌عنوان عایق عالی و بسیاری ویژگی‌های دیگر .

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن (3)

ساندویچ پانل پلی یورتان خود به دودسته کلی تقسیم می‌شود :

۱٫ ساندویچ پانل پلی یورتان پایه پلی‌استر

۲ . ساندویچ پانل پلی یورتان پایه پلی اتر

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن (4)
ویژگی‌های ساندویچ پانل پلی یورتان

پلی یورتان ها وزن کمی داشته و سبک‌وزن هستند ، ضد آب است و مایعات را به خود جذب نمی‌کند ، دوام و عمر بالایی دارد ، فرایند تولیدی آن بالا است و انرژی کمی جهت تولید آن مصرف می‌شود ، عدم خوردگی توسط حشرات ، دارای خواص ایمنی ضد آب‌وآتش است ، تنوع زیادی در زیبایی دارد ، نصب و راه‌اندازی آن آسان است ، در برابر آتش‌سوزی و حریق مقاوم بوده و دیر آتش می‌گیرد و هدر رفتن حرارت را به حداقل ممکن می‌رساند .

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن (5)
ساندویچ پانل پلی استایرن

همانند پلی یورتان قابل‌استفاده در سقف ، دیوارها ، سوله‌ها و سردخانه است اما ازنظر ویژگی کلی با پلی یورتان متفاوت است .

پلی استایرن ها به محیط‌زیست آسیبی نمی‌زنند و خود به سه دسته تقسیم می‌شوند :

۱٫معمولی

۲٫مقاوم

۳٫انبساطی ( یونولیت )

ویژگی ساندویچ پانل پلی استایرن در مقایسه با ساندویچ پانل پلی یورتان

قیمت پایین و به‌صرفه ازنظر اقتصادی نسبت به دیگر فوم‌ها ، امکان تولید در رنگ‌های مختلف ، کم‌وزن و سبک ، امکان تولید در اشکال ، قالب‌ها و ضخامت‌های گوناگون ، سهولت و سرعت در جابه‌جایی ، نصب و قابلیت باز و بسته کردن آن ، این نوع ساندویچ پانل ها عایق حرارتی ضعیف‌تری نسبت به پلی یورتان دارند و در مکان‌هایی که نیاز به جلوگیری کامل از ورود هوا هست توصیه نمی‌شوند.

پلی استایرن نسبت به پلی یورتان ساختار ضعیف‌تری دارد . نسبت به پلی اورتان در مقابل آتش و حریق مقاومت کمتری دارد . اگر ضخامت پلی استایرن را بیشتر کنیم مقاومت آن در برابر آتش بالا می‌رود . عایق خوبی برای الکتریسیته است . امکان بازیافت پلی استایرن ها از مزیت این فوم‌ها محسوب می‌شود.
ساندویچ پانل پلی یورتان فوم سبکی است که از ترکیب پلی طول و ایزوسیانات در شرایط خاص و در حضور کاتالیزور تولید می‌شود . پلی یورتان نوعی فوم است که در آن بیشتر خلل و فرج بسته‌شده و به همین دلیل بازده بسیار خوبی به‌عنوان عایق حرارتی دارد . حداکثر دمای عملکرد پلی یورتان ۷۰ الی ۸۰ درجه سانتی‌گراد‌است . البته پلی یورتان تا دمای ۱۰۰ الی ۱۱۰ درجه نیز استحکام خود را از دست نمی‌دهد ولی در دمای بالاتر از آن تجزیه می‌شود . باکتری‌ها در پلی یورتان قابلیت رشد ندارند و به دلیل مقاومت فشاری بالا در مصارف روزمره استفاده می‌شوند .

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن (2)
انواع ساندویچ پانل پلی یورتان

این ساندویچ پانل در انواع سقفی و دیواری مورداستفاده قرار می‌گیرد . مدل سقفی آن دارای ساختار ذوزنقه‌ای شکل است که برای هدایت مناسب بارش‌ها به این شکل خاص تولید می‌شود . هر یک از انواع ساندویچ پانل مای سقفی و دیواری دارای ساختار مای نر و ماده مخصوص خود هستند که در هنگام نصب و مونتاژ موجب سهولت کار است .
ساندویچ پانل ها در ضخامت‌های مختلف ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ الی ۱۵ سانتی‌متر هستند . پانل مایی باضخامت ۸ تا ۱۵ سانتی‌متر برای مصارف ساخت‌وساز فضای سردخانه‌ها و سازه مای مورداستفاده در دما مای پایین است . درحالی‌که پانل مای پلی یورتان در ضخامت ۴ الی ۶ سانتی‌متر معمولاً در سازه مای مسکونی ، صنعتی ، کانکس‌ها و بنا مای پیش‌ساخته است .
ضخامت ساندویچ پلی یورتان تأثیر قابل‌توجهی بر مقاومت فشاری و تحمل بار آن ندارد ، بلکه مقاومت آن در نوع ورق و تعداد عاج‌ها و گام مای آن است .

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن (1)

Rate this post

1 نظر در “تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن”

  1. علی سعیدنژاد

    سلام
    ساندویچ پنل دیواری 140 متر مربع نیاز داریم طول ان 7 مترو بیست سانت است و محیط کاری حرارت و با صداست . چه نوعی بدرد کار ما میخورد 4 سانت یا بیشتر . قیمت چند است ؟

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
تلفن
اسکرول به بالا