پلی یورتان یا پلی استایرن: مقایسه ساندویچ پانل های دارای هسته پلی یورتان و یا دارای هسته پلی استایرن

مقایسه ساندویچ پانل پلی یورتان و یا دارای هسته پلی استایرن

انتخاب بین ساندویچ پانل پلی یورتان و ساندویچ پانل پلی استایرن از جمله تصمیماتی است که آینده سازه شما را مشخص می کند . انواع ساندویچ پانل هایی که در ایران استفاده میشوند محدود هستند . اما کدام مناسب تر و مقرون به صرفه تر است ؟

پلی یورتان نسبتا متریال جدیدتری بوده و حدود ۳۵ سال است که به بازار عرضه شده است. در مقابل پلی استایرن متریالی است که حدود ۵۰ سال از عرضه آن می گذرد. پلی یورتان برای جایگزینی با پلی استایرن به دلیل کمبود آن تولید شده است. در ادامه مقایسه بین پلی یورتان و پلی استایرن را بررسی خواهیم کرد.

نرخ R (میزان مقاومت حرارتی)

پلی یورتان بهترین عایق در سرتاسر جهان به شما می رود. شما استفاده از این متریال را در یخچال ها، فریزرها و حتی کلمن های قابل حمل خود مشاهده می کنید. مقاومت حرارتی و نسبت عملکرد عایق به سطح در مورد این متریال قابل مقایسه با متریال های دیگر نمی باشد. EPS دارای میزان مقاومت حرارتی یا نرخ R بین دو تا ۵ در هر اینچ بوده و پلی یورتان دارای نرخ R بین ۷ تا ۸ می باشد.

مقایسه روش تولید ساندویچ پانل های دارای هسته پلی یورتان و با ساندویچ پانل  هسته پلی استایرن

شاید بتوان گفت بزرگترین اختلاف بین پلی یورتان و EPS روش تولید این پانل ها می باشد. هر دو این متریال ها از OSB به عنوان پوشش هر دو طرف فوم استفاده می کنند. در پانل های پلی یورتان، در اتصال به فوم، پلی یورتان خود به عنوان عامل اتصال دهنده عمل می کند. پلی یورتان امروزه یکی از بهترین چسب ها در صنعت می باشد. برخی از تولیدکنندگان OSB و پلای وود از پلی یورتان برای اتصال محصولات خود استفاده می کنند. در مورد چسباندن فوم و OSB، استفاده از پلی یورتان هم میزان مقاومت حرارتی مناسبی را تامین کرده و هم اتصال قوی ایجاد می کند. در پانل های EPS از چسب بر روی هر دو طرف OSB استفاده می شود و سپس OSB مجاور EPS قرار گرفته و تحت فشار مکانیکی قرار می گیرد تا چسب خشک شود.

مقایسه انواع ساندویچ پانل
مقایسه میزان مقاومت در برابر رطوبت

با توجه به مشکلاتی که در مورد تولید قارچ و سفیدک وجود دارد، مقاومت در برابر رطوبت امروزه یکی از فاکتورهای مهم به شمار می رود. پلی یورتان از متریال هایی است که شاخص نفوذپذیری آن در مورد رطوبت از هر متریال دیگری که در صنعت ساختمان ساخته می شود کمتر است. نرخ نفوذپذیری پلی یورتان ۱٫۲ می باشد. در حالیکه این نرخ در مورد EPS بین ۲٫۰ تا ۵٫۰ است.

این اختلاف در مناطقی که رطوبت بالا دارند یک عامل دیگر برای عدم استفاده از پانل های EPS می باشد. در محاسبه میزان نرخ مقاومت حرارتی، برخی از تولیدکنندگان EPS این عامل نفوذ پذیری در برابر رطوبت را نیز در محاسبات خود دخیل می کنند.

مقایسه مقاومت در برابر آتش

پلی یورتان یک فوم UL Class 1 است. به این معنا که پلی یورتان منبعی برای آتش نمی باشد. به خودی خود پلی یورتان آتش نمی گیرد. زمانی که به حال خود رها شود، خود را خاموش می کند. Class 1 بالاترین رتبه ای است که یک محصول ساختمانی می تواند به دست آورد. بعلاوه پلی یورتان یک پلاستیک ترموست است. به این معنا که ذوب نمی شود. پلی یورتان تا زمانی که دما به ۱۰۰۰ درجه برسد تحت تاثیر قرار نمی گیرد و در این دما نیز تبدیل به زغال می شود. در مقابل EPS یک پلاستیک ترموست نبوده و در دمای ۱۸۰ درجه شروع به نرم شدن می کند. در دمای ۲۴۰ درجه ذوب میشود. و پلی یورتان مزیت آشکاری بر EPS در این زمینه دارد.

ویدیو تست مقایسه مقاومت در برابر آتش و حرارت

چگالی
چگالی محصول نمایانگر مقاومت آن است. چگالی EPS 1 پوند و چگالی پلی یورتان ۲٫۲ پوند می باشد.

مقاومت شیمیایی
پلی یورتان در برابر اکثر مواد شیمیایی مقاوم است. EPS واکنش های خطرناکی نسبت به مواد پایه نفتی نشان می دهد. چسب های مونتاژ کاملا از طریق EPS می سوزند.
منبع: sipsupply.com

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
تلفن
اسکرول به بالا