ساندویچ پانل عایق صوتی یا آکوستیک

ساندویچ پانل عایق صوتی یا آکوستیک سازه ای است که برای ساخت بناهایی مورد استفاده قرار می گیرد که کنترل آلودگی صوتی در آنها اهمیت دارد. افزایش شهرنشینی و جمعیت، کمبود فضا، کاهش متراژ ساختمان ها و افزایش تراکم باعث شده است تا آلودگی های صوتی تبدیل به یک معضل در واحد های اداری و مسکونی، آپارتمان ها، آموزشگاه ها و واحد های صنعتی و غیره شود. در این شرایط برای ساخت سازه ها باید به دنبال استفاده از مصالحی باشیم که بتواند این معضل را حل نماید.

ساندویچ پانل نمونه ای از مصالح پیش ساخت با مزایای قابل توجه است که در مقالات قبلی به خصوصیات ساختاری و انواع مختلف آن اشاره کردیم. ساندویچ پانل آکوستیک نسل جدیدتر این ورق است که با هدف کاهش انتقال صدا طراحی شده است. در این مقاله به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بدانید: ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی

ساندویچ پانل عایق صوتی چیست؟

ساندویچ پانل عایق صوتی

ساندویچ پانل عایق صوتی که به آن آکوستیک هم گفته می شود باعث ایمن سازی سازه در برابر صدای های مزاحم می شود. این قابلیت در مورد محیط های پر رفت و آمد که حفظ آرامش در آنها بسیار مهم است یک مزیت بزرگ محسوب می شود. همانطور که ورقه های پانلی عایق رطوبت و حرارت در برابر نفوذ باران و آتش سوزی مقاوم هستند، ساندویچ پانل آکوستیک چنین خصوصیتی را در برابر صدا دارد. بدین معنی که اجازه عبور صدا را از خود نمی دهد.

 

کاربرد های ساندویچ پانل عایق صوتی

ساندویچ پانل عایق صوتی

از ساندویچ پانل آکوستیک برای مدارس، آموزشگاه های موسیقی، اداره جاتی که متراژ ساختمان آنها محدود اما تعداد کارکنان و تردد در آنها زیاد است، ورزشگاه ها و غیره استفاده می شود.

 

ویژگی های ساختاری ساندویچ پانل عایق صوتی

بطور کلی  ساندویچ پانل نوعی پوشش و مصالح جدید است که از آن برای ساخت بناهای پیش ساز نظیر ویلاها، سوله ها، سردخانه ها و واحد های صنعتی استفاده می شود. این محصول به صورت یک ورق کامپوزیت است که از سه لایه تشکیل شده است. دو ورقه رویی و زیرین از آهن گالوانیزه و لایه میانی از فوم تشکیل شده است. خصوصیت عایق بودن ورقه کامپوزیت چه در مورد رطوبت باشد و چه حرارت یا صوت در این لایه میانی تعبیه می شود. برای عایق صوت می توان از موادی چون پشم سنگ، پلی اورتان و پلی استایرن استفاده کرد. این ورقه ها قابلیت استفاده در دیوارها و سقف سازه را دارند. یکی از دلایل موفقیت ساندویچ پانل ها تنوع و امکان تخصصی سازی برای کاربرد های خاص است.

 

مکانیسم عملکرد ساندویچ پانل آکوستیک

ساندویچ پانل عایق صوتی

نحوه مهار کردن صدا در ساندویچ پانل عایق صوت بدین صورت است که صدا به اولین لایه یعنی لایه گالوانیزه برخورد می کند و شکسته می شود. سپس آن بخشی که قادر به عبور کردن از لایه گالوانیزه بوده در لایه میانی به پشم سنگ برخورد می کند. در این مرحله معمولا صدا در برخورد با فوم از بین می رود اما حتی اگر قادر به عبور از آن باشد در برخورد با لایه گالوانیزه دوم منعکس شده و دوباره به لایه میانی یعنی فوم باز می گردد.

بیشتر بدانید: ساندویچ پانل ضد حریق

قیمت ساندویچ پانل عایق صوتی

ساندویچ پانل عایق صوتی

هر چه هزینه ای که صرف ساخت ساندویچ پانل می شود بالاتر باشد کیفیت نهایی کار مطلوب تر و سازه از دوام و استحکام بالاتری برخوردار خواهد بود. در مورد ساندویچ پانل های صوتی نیز این مسئله بایستی لحاظ شود. یعنی صرفا مسئله عایق بودن آن نسبت به صوت نیست که باید مورد توجه قرار گیرد، بلکه باید بدانیم که این سازه در درجه اول نوعی مصالح برای ساخت سازه است که باید استحکام مناسبی داشته باشد و سپس در کنار آن بتواند خصوصیت عایق بودن در برابر صدا را داشته باشد.

استفاده از متریال باکیفیت باعث می شود تا هزینه ساخت پانل بالا رود اما از طرفی این اطمینان را به مشتری می دهد که پانل دارای ماندگاری و مقاومت بالا است. اگر شما هم به دنبال ساندویچ پانلی با چنین خصوصیاتی هستید با اطمینان خاطر از انتخاب خود با شماره های درج شده در وب سایت کبیر پانل تماس حاصل فرمایید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
تلفن
اسکرول به بالا