ساندویچ پانل ضد حریق

ساندویچ پانل ضد حریق نمونه ای از مصالح پیش ساز برای کاربرد در بنا های پیش ساخته است. این نوع ساندویچ پانل دارای خصوصیت ضد حریق است. به این معنی که با داشتن ضریب هدایت حرارتی بسیار کم عایق حرارت است و از مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی برخوردار است.

علت ساخت چنین مصالحی آن است که در محیط هایی که کوره های حرارتی وجود دارد و یا در شوفاژخانه ها دمای محیط بسیار بالا می رود و خطر آتش‌سوزی ساختمان وجود دارد. بهترین راه حل برای پیشگیری، استفاده از مصالح مقاوم نسبت به حرارت است. از مصالح معمولی و سنتی می‌توان به آجرها و بلوک های نسوز اشاره کرد. اما در صورتی که هدف سرعت ساخت بالا باشد، ساندویچ پانل ضد حریق بهترین و ایده آل ترین گزینه است.

بطور کلی ساندویچ پانل های مقاوم به حرارت به دو دسته ساندویچ پانل های کند سوز و ساندویچ پانل های ضد حریق تقسیم بندی می شوند. در ادامه این مطلب با خصوصیات این نوع ساندویچ پانل ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

ساندویچ پانل کند سوز

ساندویچ پانل ضد حریق

این دسته، ساندویچ پانل هایی هستند که لایه میانی آنها از جنس فوم پلی اورتان است. اما برای افزایش مقاومت پلی اورتان نسبت به حرارت مواد دیگری را به آن اضافه کرده اند. از رایج ترین ترکیبات مورد استفاده افزودن ترکیبات هالوژنه به داخل پلی اورتان است که سبب افزایش مقاومت پلی اورتان به حرارت می شود. اما با این کار پلی اورتان تبدیل به ماده ای کاملاً نسوز نمی شود بلکه صرفاً سرعت سوختن آن کاهش می یابد به همین دلیل به آن ساندویچ پانل کند سوز گفته می شود.

بیشتر بخوانید: مقاومت ساندویچ پانل در رطوبت هوا و شرایط خورنده محیطی

معایب ساندویچ پانل کند سوز 

مهمترین ویژگی منفی ساندویچ پانل های کند سوز آن است که اگرچه سرعت سوختن فوم پلی اورتان را کاهش می دهند اما دارای تاثیرات منفی بر کیفیت نهایی پانل هستند. تغییر رنگ پانل، افت کیفیت فوم در حین پخت، سوختن و تجزیه سریع فوم در اثر تماس با آب از دیگر معایب ساندویچ پانل های کند سوز است. به همین دلیل است که امروزه ساندویچ پانل های ضد حریق یا پشم سنگ بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

 

ساندویچ پانل ضد حریق پشم سنگ

ساندویچ پانل ضد حریق

 ساندویچ پانل های ضد حریق نیز مانند سایر ساندویچ پانل های صنعتی و معمولی از سه لایه تشکیل شده اند. دو لایه بیرونی از جنس فلز است. اما چیزی که آن را از سایر ساندویچ پانل ها متمایز می‌سازد هسته‌ای میانی آن است که در آن از ورقه های پشم سنگ استفاده شده است. به همین دلیل نام دیگر ساندویچ پانل های ضد حریق، ساندویچ پانل پشم سنگ است. 

علت انتخاب پشم سنگ آن است که دارای نقطه ذوب ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد و ضریب انتقال حرارتی بسیار کم است. به همین دلیل دارای خاصیت ضد حریق است. در مقایسه با دیگر مصالح ضد حریق پشم سنگ ۳ برابر دیوار بتنی و ۲۲ برابر دیوار آجری دارای قدرت عایق به حرارت است.

ساندویچ پانل ضد حریق

از این ساندویچ پانل ها برای صنایع نیازمند کوره های پخت و یا گرمخانه هایی که دمای محیط در آنها بالاتر از ۷۰ درجه سانتیگراد است، استفاده می شود. این ساندویچ پانل ها در واقع تحمل دمای بالا تا ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد را دارند و علاوه بر مقاومت حرارتی مطلوب، ظاهری زیبا و سرعت ساخت بالا را دارند.

 

ویژگی های ساندویچ پانل ضد حریق

ساندویچ پانل ضد حریق

ساندویچ پانل های ضد حریق دارای ویژگی های برجسته ای چون موارد زیر هستند:

  •  دارای استانداردهای B1 و B2 در برابر خطرات آتش سوزی هستند.
  •  به هنگام سوختن ذرات شعله و یا قطره های آتش زا تولید نمی کنند.
  •  در اثر تماس با شعله مستقیم آتش به سرعت خاموش شده و به این ترتیب باعث گسترش آتش نمی شود.

بیشتر بخوانید: مقایسه ساندویچ پانل های دارای هسته پلی یورتان و یا دارای هسته پلی استایرن

مزایا و معایب ساندویچ پانل ضد حریق

ساندویچ پانل ضد حریق

 مهمترین مزیت ساندویچ پانل های ضدحریق آن است که در عین داشتن مقاومت حرارتی خوب دارای قیمت ارزان تری نسبت به فوم ها هستند. ضریب هدایت حرارتی آن ها بسیار کم اما از فوم بیشتر است. در برابر حرارت مقاومت بالایی را از خود نشان می دهند تا آنجا که می توان گفت کاملاً نسوز هستند و برای کاربرد در محیط های دارای کوره حرارتی بسیار مناسب است. همچنین قدرت چسبندگی بالایی برای اتصال به ورقه های بالایی و پایینی دارد.

 اما معایب ساندویچ پانل های ضد حریق آن است که دارای ساختاری متخلخل هستند و همین مسئله باعث کاهش پیوند بین مولکولی و جدا شدن راحت پشم سنگ از ورق می شود. همچنین به دلیل تخلخلی که در پشم سنگ وجود دارد، آب به راحتی می تواند به آن نفوذ کند. نفوذ آب به معنای افزایش ضریب هدایت حرارتی است و نکته آخر اینکه طول عمر پشم سنگ از فوم کمتر است. 

خرید ساندویچ پانل ضد حریق

ساندویچ پانل ضد حریق

همانطور که گفته شد یکی از ویژگی های منفی پشم سنگ جدا شدن راحت پشم سنگ از ورقه است. در این حالت تکنولوژی تولید این نوع مصالح نقش کلیدی در رفع این مشکل و افزایش دوام و استحکام آنها دارد. کبیر پانل از تولید کنندگان بنام و با سابقه فعالیت بالا در زمینه تولید انواع ساندویچ پانل است که با در اختیار داشتن کارشناسان حرفه ای یکی از مرغوب ترین انواع ساندویچ پانل ها را طراحی می کند. برای تماس و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت کبیر پانل تماس حاصل فرمایید.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

2 نظر در “ساندویچ پانل ضد حریق”

  1. سلام:
    برای دیواره دور موتور خانه آنساسور نیاز است.
    حدود طول و ارتفاع :
    ارتفاع ۲٫۵× ۸متر طول
    چند صفحه خواهد شد ؟
    قیمت این مقدار چقدر است ؟

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
تلفن
اسکرول به بالا