تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری در چیست؟ چه خصوصیاتی باعث می شود تا استفاده از این ورقه ها اختصاصی شود؟ ساندویچ پانل ها نمونه ای از مصالح پیش ساخته هستند که به دلیل داشتن ویژگی های خاص ساختاری امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

معمولا استانداردهای خاصی برای طراحی پانل ها تعریف شده است اما گاها تولیدکنندگان در هنگام فروش ساندویچ پانل متناسب با شرایط محیطی بنای شما طراحی های اختصاصی را ممکن است پیشنهاد دهند.

معمول ترین نوع ورقه های ساندویچ پانل از سه لایه تشکیل شده است. لایه زیرین و رویی می تواند از جنس آلومینیوم، گالوانیزه و آلوزینک باشد و لایه میانی از جنس فوم پلی اورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و یا پشم شیشه. استفاده از این متریال باعث شده است تا ساندویچ پانل ها از مزایایی چون مقاومت، استحکام، ایمن بودن در برابر آتش سوزی و زلزله، عایق بودن در برابر صوت، حرارت و الکتریسیته برخوردار شوند. 

ساندویچ پانل ها انواع مختلفی دارند که پرکاربردترین آنها ساندویچ پانل های سقفی و دیواری است. هر کدام از این ورقه ها ویژگی های خاص خود را دارند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا درباره تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری صحبت کنیم.

 

بیشتر بدانید: ایمنی ساندویچ پانل ها

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری به لحاظ ساختار

ساندویچ پانل های دیواری به صورت دو رو ورق ساخته می شوند. ورقه ها از جنس آلومینیوم و گالوانیزه است. اما ورقه های سقفی می توانند به صورت دو رو ورق، یکرو ورق یکرو نایلون، یکرو ورق یکرو فویل، یکرو ورق یکرو کاغذ ساخته شوند. همچنین امکان استفاده از ورق های آلوزینک در ساندویچ پانل سقفی باعث مقاومت سقف در برابر خوردگی ناشی از باران های اسیدی می شود.

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری

از آن جایی که سقف یک سازه بایستی در برابر عواملی چون وزن، بارش باران، برف و باد مقاومت و استحکام کافی را داشته باشد، بنابراین ساندویچ پانل های سقفی در مقایسه با ساندویچ پانل های دیواری گام های بلندتری دارند. ورقه های ساندویچ پانل سقفی به صورت سه گام و پنج گام ساخته می شود. همچنین ارتفاع گام در انواع سقفی بیشتر است.

 

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری به لحاظ شیوه اجرا

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری

برای اتصال ساندویچ پانل ها، ورقه ها معمولاً به شیوه ای خاص در یکدیگر جفت و جور می شوند. روش هایی چون نر و مادگی و پیچ مخفی که وابسته به نحوه ساخت لبه ورقه ها است. اتصال پیچ مخفی خاص ساندویچ پانل ها دیواری است که باعث می شود بنا ظاهری یکپارچه و زیباتر داشته باشد. در مورد انواع سقفی ورقه ها باید همپوشانی داشته باشند. این کار به منظور آب بندی سقف و جلوگیری از نفوذ باران صورت می گیرد.

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری به لحاظ عایق

عایق بودن در برابر رطوبت برای ورقه های ساندویچ پانل سقفی اهمیت بیشتری در مقایسه با ساندویچ پانل دیواری دارد. زیرا این سقف است که با مساحت بیشتری در مقابل باران و برف قرار می گیرد. 

 

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری به لحاظ مشخصات فنی

ساندویچ پانل های دیواری با عرض مفید ۱ و عرض غیرمفید ۱٫۰۳ متر تولید می شوند، طول آنها ۱۰ متر و ضخامت از ۴ تا ۱۰ سانتی متر است.

عرض ورقه های ساندویچ پانل سقفی نیز ۱ متر و در حالت غیر مفید ۱٫۰۸ متر با طول ۱۴ متر و ضخامت ۴ تا ۱۰ سانتی متر است.

 

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری به لحاظ کاربرد

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری

از ساندویچ پانل های سقفی برای پوشش سقف سالن ها، ویلاهای پیش ساخته، سقف آشیانه های هواپیماها و سوله ها استفاده می شود. از ساندویچ پانل های دیواری نیز در ساخت دیوار کانکس ها، انبار ها، هتل ها، سردخانه ها، سیلو ها و سوله های ورزشی و صنعتی استفاده می شود.

 

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری به لحاظ تنوع

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری

ساندویچ پانل های دیواری به لحاظ طرح و رنگ تنوع بیشتری نسبت به ساندویچ پانل های سقفی دارند. طرح سفالی تنها برای ساندویچ پانل سقفی اجرا می شود.

 

شباهت ساندویچ پانل سقفی و دیواری

  • هر دو دارای ساختاری سه لایه هستند.
  • مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارند.
  • لایه میانی هر دوی آنها پلی استایرن است که باعث می شود تا در برابر انتقال حرارت مقاوم باشند.
  • هر دو نوع در عین سبک بودن از مقاومت و استحکام کافی برخوردار هستند.

بیشتر بدانید: مقاومت ساندویچ پانل در برابر الکتریسیته و نویز

نتیجه گیری

 در پاراگراف های قبلی به تفصیل درباره تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری اشاره کردیم. اما باز هم با توجه به مکان استفاده از ورقه های ساندویچ پانل، ممکن است ویژگی هایی به طور اختصاصی در ساخت آنها لحاظ شود. بنابراین شما باید با توجه به شرایط، مناسب ترین نوع را برای کار خود انتخاب کنید.

اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی و کسب اطلاعات لازم دارید، می توانید با گروه مشاورین کبیر پانل تماس حاصل فرمایید. این شرکت یکی از تولیدکنندگان قدیمی و متخصص در زمینه انواع ورقه های ساندویچ پانل و ساخت بنا با استفاده از این نوع مصالح است. برخورداری از تکنولوژی و دانش روز دنیا و در اختیار داشتن تیم اجرایی حرفه ای در این حوزه باعث شده است تا یکی از تولیدکنندگان نمونه کشور در این زمینه باشد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

2 نظر در “تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری”

  1. مسلم بلیده ای

    باسلام
    برای شرایط اب و هوای چابهار که خورندگی بالایی دارد برای سطح ۵۰۰۰ متر مربع به همراه نصب و بدون نصب قیمت هر متر مربع چند در میاید

    1. ساندویچ پانل ها با توجه به مواد استفاده شده در آن در مقابل خوردگی و پوسیدگی مقاومت بالایی دارند

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
تلفن
اسکرول به بالا