کاربرد ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ

استفاده از ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ برای افزایش کیفیت آن بر طبق استانداردهای تعیین شده توسط سازمان استاندارد ملی ایران ضروری است. در زمینه تولید قارچ کشور ما رتبه هشتم جهانی را در تولید قارچ دکمه ای دارد که تقریبا معادل ۱۲۰۰۰۰ تن در سال است. این رقم نشان دهنده این است که با توجه به خواص این ماده، سرانه مصرف آن رو به افزایش است و با توجه به اینکه مواد غذایی با سلامت افراد جامعه در ارتباط است، حتما محیط های پرورش قارچ‌ها باید عایق ، ایزوله و بهداشتی باشد. به همین دلیل سازمان استاندارد ملی ایران در سال ۱۳۹۲ استانداردهایی را برای سالن‌های پرورش قارچ را به این شرح ایجاد کرده است؛ سالن‌های پرورش قارچ صنعتی باید با پانل‌های پلی اورتان ساخته شوند در صورتی که از سایر مصالح برای ساخت آن استفاده شود، مصالح باید عایق بندی‌های لازم دارا باشند.

در ادامه قصد داریم که به کاربرد ساندویچ پانل در سالن پروش قارچ اشاره کنیم.

 

یکی از اصلی ترین علت ها برای استفاده از ساندویچ پانل در سالن های پرورش قارچ عایق بندی مناسب سالن‌ها و کاهش هزینه‌های ناشی از کنترل دما است.

 

بیشتر بدانید: ساندویچ پانل مقاوم به خوردگی

 

استانداردهای مورد نیاز برای ساخت سالن پرورش قارچ

 

ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ

 

  • مصالح پیش ساخته باید شرایط کنترل و تنظیم دمای محیط را فراهم کنند و همچنین مقاومت بالایی در برابر دمای پختن داشته باشد.
  • طراحی سالن‌ها باید برای نظافت و ضدعفونی کردن محیط آسان و راحت باشد.
  • با توجه به کاربرد مصالح پیش ساخته، این سالن‌ها دارای عایق حرارتی و رطوبت هستند و ورود و خروج هوا از طریق هواسازها و دریچه‌ها انجام می شود.
  • کف این سالن‌ها باید از مقاومت کافی برای نصب طبقات کشت برخوردار باشد و مانند سدی در برابر نفوذ آب و رطوبت نقش داشته باشد.
  • اجزای به کار رفته در ساخت سالن نباید تاثیر منفی بر روی کیفیت قارچ‌ها مثل رنگ و بوی آنها داشته باشد.
  • حرارت محیط کشت در سالن باید بین ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی گراد و در مرحله ریسه دوانی بین ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی گراد ثابت باقی بماند.
  • سالن باید از تهویه مناسب و منابع تامین انرژی مانند برق و آب در صورت لازم برخوردار باشد.
  • تمهیدات لازم در صورت بروز آتش سوزی برای این سالن‌ها باید در نظر گرفته شود.

ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ

 

ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ

 

  • برای پرورش قارچ‌ در این سالن ها رطوبت نسبی باید بین ۷۰ تا ۹۰ درصد باشد و چون ورق ساندویچ پانل بیرونی ترین لایه ساندویچ پانل بوده و در تماس مستقیم با عوامل بیرونی است باید به گونه‌ای باشد که در برابر نفوذ آب و همچنین بخار آب مقاومت داشته باشد تا دچار زنگ زدگی نشود.
  • ساندویچ پانل‌ها باید دارای دانسیته یا چگالی مناسب باشند.
  • ضخامت ساندویچ پانل برای سالن‌های پرورش قارچ باید حداقل ۷ سانتی متر باشد.
  • برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی از ناحیه سقف این سالن‌ها باید به صورت دو طبقه طراحی شوند به طوری که سقف در قسمت داخلی سالن بدون شیب و سقف در قسمت بیرونی به صورت شیب دار برای جلوگیری از تابش مستقیم خورشید و بارش باران باشد.

ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ: شکل ظاهری

 

ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ

 

سالن‌های پرورش قارچ به صورت مستطیل با ابعاد ۱ به ۳ ساخته می شوند. زیرا در این حالت لوله‌ها و مجاری تعبیه شده بدون انحنا خواهند بود که می تواند شرایط محیطی داخل سالن را در حالت یکنواخت، تنظیم کنند. سقف سالن نیز اگر در حالت صاف باشد و چکه کردن آب در اثر عمل میعان و کاهش دما وجود نداشته باشد نباشد، بازدهی کار بالا خواهد بود و اگر سقف به صورت منحنی ایجاد شود هوا به خوبی جریان پیدا می کند، در نتیجه هوای مرده ایجاد نخواهد شد.

ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ: عایق بندی

یکی از اصلی ترین علت ها برای استفاده از ساندویچ پانل در سالن های پرورش قارچ عایق بندی مناسب سالن‌ها و کاهش هزینه‌های ناشی از کنترل دما است. ساندویچ پانل پلاستی سول با ساختاری از فولاد گالوانیزه و یا آلوزینک و همچنین با ترکیبی از پوشش‌های آلی پلاستی سول، می تواند تمام نیازهای این نوع از سالن‌ها را برطرف کند.

 

برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی از ناحیه سقف این سالن‌ها باید به صورت دو طبقه طراحی شوند به طوری که سقف در قسمت داخلی سالن بدون شیب و سقف در قسمت بیرونی به صورت شیب دار برای جلوگیری از تابش مستقیم خورشید و بارش باران باشد.

 

بیشتر بدانید: کاربرد و معرفی ساندویچ پانل های سردخانه ای

 

نتیجه گیری

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد برای ساخت و تولید سوله های پرورش قارچ بر طبق استاندارد های مطرح شده به وسیله سازمان استاندارد ملی ایران، سالن‌های پرورش قارچ صنعتی باید با پانل‌های پلی اورتان ساخته شوند در غیر این صورت اگر از سایر مصالح برای ساخت آن استفاده می شود، مصالح باید عایق بندی‌های لازم داشته باشند. استفاده از ساندویچ پانل برای سالن پرورش قارچ از بسیاری لحاظ مناسب است که از جمله این موارد می توان به مقاومت آن در برابر رطوبت موجود در سالن جلوگیری از هدر رفتن انرژی در این گونه سالن ها عایف بندی مناسب و کاهش هزینه های کنترل دما عدم تاثیرات منفی بر روی کیفیت قارچ مانند رنگ و بو.

 

شرکت کبیر پانل  با سابقه تولید درخشان ساندویچ پانل های سقفی و دیواری ، کانکس ، سقف پلی کربنات  با فوم پلی یورتان و به کارگیری یکی از پیشرفته ترین خطوط تولید به روز اروپایی ( کانتینیوس ) و با بهره گیری از پرسنل مجرب و آزموده و با استاندارد های لازم و تایید شده است. شما می توانید برای سفارش ساندویچ پانل مورد نظر خود با شماره های دفتر فروش کارخانه که در ذیل سایت  درج شده و یا شماره تلفن ویژه  ۲۹۳۲ ۰۲۱ حاصل فرمایید.

Rate this post

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
تلفن
اسکرول به بالا